Omtale
Fra gjesteboken og andre steder
Tusen takk, det var en flott opplevelse å komme tilbake og bli fotografert hos deg hjb.
God jul og godt nyttår!
Vibeke og Arne Levsen
Hans Jørgen Bruns kunstnerportretter er forbausende varierte,
selv om de følger en lang tradisjon innenfor både maleri og fotografi.
- Gunnar Danbolt, professor i kunsthistorie
Gode Hans Jørgen!
Godt å være tilbake med familien – 17 år siden bryllupsdagen. Takk for din varme, din raushet & for din mesterhånd med bildene!
Vi er takknemlig - & stolt!
Alt godt!
Familien Lars H. & Ann Katrin Østevold
21. desember 2016
Brun våger å forme sine fotografier med en indre dramatikk, skape en situasjon og gi den dybde. Slik åpner hans bilder tiden, og lar hvert øyeblikk få vibrere slik at vi både lykkelig og tankefullt er med ham i hvert eneste lille klikk.
- Kjetil Bang-Hansen, teatersjef
Takk og takk, kjære fotograf Hans Jørgen Brun!
For fantastiske bilder
For en opplevelse i fotostudioet
For vennlighet og topp service.
Godt liv!
På vegne av familien
Torbjørn Breistein
10. september 2016
Jeg har aldri sett et direkte dårlig bilde av Hans Jørgen Brun. Han er en av våre ypperste fagfotografer, og det er få som har bidratt så sterkt til blant annet portrettfotografiets status i Norge. Hans Jørgen er en ekstremt god lyssetter. Bruker gjerne åtte til ti lyskilder, som han systematisk bygger opp i studio. Bildene hans får nærmest et fullkomment preg. Paradoksalt nok kan et så høyt faglig nivå legge et teppe over utviklingen. Hans Jørgen har en stor forkjærlighet for kunst, men så lenge kunstfotografering ikke har vært anerkjent som kunstart, er det først i den senere tid han har gitt seg selv anledning til å lage egne prosjekter. Endelig er det mulig å utsette noe på bildene hans.
Når følelsene rammer fornuften, opphører reglene. Det gjelder også for mester Brun. Jeg fryder meg, for jeg mener bestemt at han nå går inn i sin beste periode som fotograf.
- Morten Krogvold i boken:
”103 øyeblikk - Norske portrettfotografier
utvalgt og presentert av Morten Krogvold”
Tusen takk for veldig flotte bilder. Vi visste de ville bli bra når du tok dem, og det ble de! Vi er glade for at vi gjorde dette, og veldig fornøyde med å ha fått bilder av så høy kvalitet.
Ida Kaland m/familie
5. mars 2016
Tusen takk for flotte bilder! Vi er en familie på 11 som endelig kom oss til fotograf og da er det kjekt å vite at vi valgte den beste.
Hilsen fra Fam. Bjørsvik
Kjære deg!
Vi er så glade for at vi valgte deg som vår fotograf, både for brudebildet vårt i 1983, og nå – endelig – for familieportrettet og enkeltbildene av alle oss!
Du imponerte meg med ditt blikk for kroppsholdninger, bittesmå endringer, uttrykk og lyssetting. Du fikk oss til å slappe av og hentet frem hver enkelt sin personlighet. TUSEN TAKK!
Vennlig hilsen
Marit og Jan Røshol
P.S. Og ikke minst imponerte du oss med lyssetingen av oss, slik at vi nesten”lyste” ut av bildet.
Kjære Hans Jørgen
Nå har du fotografert hele familien. Vi er mektig imponert, ikke bare over resultatet, men også måten du har “regissert” barna på. Selv hadde jeg aldri fått de til å agere på denne måten – og jeg er far og professor i pedagogikk!
Aller beste hilsen,
Herner og Ane Malene
13. august 2013
We continue to cherish the photograph you took of our family in the spring of 1981 when my husband was on a sabbatical leave in Bergen. The ones you did of our children are among my dearest treasures. Thank you again. How wonderful to see your gallery and congratulations on your success.
Sheila Anderson
6. juni 2013
Hans!
Brilliant work – you bring out the magic! A pleasure to have met you!
Lex Rock Heemstra (?)
Dubai – 12. april 2013
I forbindelse med prisutdelingen av European Master of Photography.
”THE FINE ART PRINT FIRST AWARD: Artist Olav Herman Hansen, by Hans Jørgen Brun”
"THE COMMERCIAL PRINT FIRST AWARD: Kristine and Henriette - eight years old, by Hans Jørgen Brun”
CRITIQUE:
Hans Jørgen Brun’s powerful portrait entitled ”Artist Olav Herman Hansen” stands in the finest tradition of Yosuf Karsh’s ”Pablo Casals in Prades, 1954” and Arnold Newman’s ”Igor Stravinsky, 1946”. It is an exquisite study of subject and space. The viewer is immediately drawn to the physical eyes of the subject and in the process, something between the highlights of the hand with smoking cigarette and the artist’s eyes and face is balanced by the comparatively subdued highlights of the receding background. Notice how the pattern of smoke rising from the subject’s cigarette is expanded and repeated in the background highlights. As the eye scans the details of this background, it is drawn upward and into the darkened abyss of an open doorway. Or is it the two dimensional surface of a painting partially lost in shadow? There is the element of mystery at work here as it is with any great work of art. For example, is this a table of edible delights awaiting guests or is it the creative product of the artist? The viewer’s eye must pause and examine it more closely to be sure. Are we being asked to share the subject’s food or his art? Is there any difference? Perhaps only the two artists know… the photographer and photographed.Hans Jørgen Brun’s “Kristine and Henriette, eight years old”, raises many more questions than it resolves. As the result, the viewer’s stare is held captive. For example, one is tempted to ask: what occasion brought these to lovely twins before the portraitist’s camera? Was it really their eight birthday celebration? What makes Henriette smile while Kristine is more serious? Did Henriette receive the larger, and perhaps more desirable, of the wo dolls for her birthday… the one so carefully placed next to the bench? Or is it because Kristine feels the awkwardness and restriction that any right-handed person must, when sharing less than half of a two-seat bench with their left-handed twin? Or has the photographer played a trick on his viewers?
© R. McKinney, Jr. 204 Compton Road, Raleigh, NC 27609 USA